28.02.2023
Методичні рекомендації щодо оформлення національних куточків у групах ЗДО
Національний куточок у групі має бути розташований у світлому, зручному для огляду місці, бути візуально відокремленим від ігрових центрів. Експозиція національного куточка не повинна бути перенавантаженою та застиглою, вона має змінюватися, поповнюватися. Важливим критерієм національного куточка є його естетичне оформлення.
Крім предметів, виробів національного мистецтва, що подані в пам’ятках нижче, в експозицію можна включати вироби, які виготовляли та використовували в народі відповідно до обрядових циклів (осіннього, зимового, весняного, літнього). Наприклад:
- осінній цикл: свято врожаю – кошик із фруктами, овочами;
- зимовий цикл: Різдвяні свята – «зірка» з дерев’яної обичайки; на стіл кладуть сіно, зерно, сніп-дідух (пропоновані рекомендації визначені у матеріалах А. Богуш).
- Весняний цикл «Свято першого жайворонка» - фігурки випечених із солоного тіста жайворонків та голубів; «Вербна неділя» - вербові гілочки, прикрашені квітами, стрічками тощо.
У національному куточку можна ставити букет з квітами.
Зміни в експозиції національного куточка можуть бути пов’язані пізнавальною темою тижня з народознавства.
Тема «Українська хата» - макет української хати; «Птахи-символи» - лелека-іграшка.
«Український віночок», «Український одяг» - зразки віночків зі стрічками. Важливо зазначити, що віночки дівчата зберігали у скрині, не носили їх щодня, а вдягали на свята, тому бажано, щоб і в куточку його викладали або вивішували лише у святкові дні, а також протягом тематичного тижня ознайомлення дітей з національним одягом.
Також предмети експозиції можуть змінюватися залежно від тематики занять з образотворчого мистецтва.
У старшій групі доцільно виділяти регіональні особливості народного одягу, мистецтва, знайомити з народними умільцями свого регіону.
Педагогам треба чітко розуміти, які посібники, матеріали зберігаються у шафах вихователя, який дидактичний матеріал необхідний для проведення занять, бесід тощо, а які вироби та посібники є експонатами національного куточка.
Важливо зазначити, що коли відбуваються зміни в експозиції національного куточка, то на це обов’язково треба звернути увагу дітей. Вихователеві необхідно обговорити ці зміни з дітьми, пояснити, з чим вони пов’язані, детальніше розглянути нові предмети тощо. Такі спостереження та бесіди щодо змін, а експозиції обов’язково плануються вихователем заздалегідь і фіксуються у перспективному та прописуються в календарному планах.
Пам’ятка
Національний куточок у молодшій групі
· Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
· Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
- іграшки;
- музичні дитячі народні інструменти – яворівська сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
- писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
· Альбом «Українські казки», у якому розміщуються ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
· Макет подвір’я з українською хатою, спорудами для свійських тварин та фігурки тварин.
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
· Дидактичні ігри, наприклад, «Збери з частин ціле» (іграшки).
Пам’ятка
Національний куточок у середній групі
1. Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
· Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
- іграшки;
- музичні дитячі народні інструменти – яворівська сопілка, дзиґа, свищики (різної форми);
- писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
· Альбом «Українські казки», у якому розміщуються ілюстрації до народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
· Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, свищик-іграшка тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні народні інструменти; народний та сучасний одяг) тощо.
· Дидактичний фотоальбом «Наше місто Черкаси».
Пам'ятка
Національний куточок у старшій групі
- Мапа України або її макет.
- Ляльки – дівчинка і хлопчик – у національному вбранні.
· Вироби народних промислів України:
- посуд: миска, полумисок, горщик, макітра, глечик, куманець, барильце, горнятко, таріль, таця (посуд можна ставити на рушник-стирок, на святковий рушник у дні свят);
- іграшки;
- музичні дитячі народні інструменти – яворівська сопілка, дзиґа, свищик, скрипка;
- писанки (виставляють напередодні Великодніх свят).
- Виставляється по 2-3 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
- Дидактичний фотоальбом «Україна – наша держава», «Київ – столиця України», «Черкаси – рідне місто».
- Альбом «Українські казки», у якому розміщуються ілюстрації до народних казок, персонажі народних казок (ілюстрації з казок поповнюються поступово).
- Виставляється по 1-2 предмети кожного виду виробу, протягом року змінюються на інші або змінюються на такі самі вироби, але з іншим розписом тощо.
· Дидактичні ігри (орієнтовний перелік): «Знайди за назвою український посуд», «Збери з частин ціле» (розбилася таця, свищик-іграшка тощо), «Що зайве?» (народні та сучасні народні інструменти; вироби народних промислів), «Дорогами України» (робота з мапою України) тощо.
- У вихователів обов’язково повинні зберігатися у шафі тематичні папки або альбоми:
- «Державні символи України» (на звороті кожного символу надруковані орієнтовні бесіди з дітьми про цей символ);
- «Національні символи України» (хліб, рушник, віночок, калина тощо);
- «Визначні дати України» (ілюстрації, які відображають святкові події, можна виставляти у куточку напередодні святкування цих дат);
- «Митці України»;
- портрети Тараса Шевченко, Лесі Українки та інших (вивішуються у національному куточку в дні народження та вшанування пам’яті видатних діячів, прикрашаються рушником – покутником).
07.02.2021
ЩОДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В УМОВАХ КАРАНТИНУ
Шановні педагоги!
Пандемія COVID-19 у світі зумовила пошук нових і трансформацію вже існуючих методів, форм та засобів навчання здобувачів освіти. Не винятком стала й дошкільна освіта.
Пропонуємо Вам рекомендації щодо забезпечення якості дошкільної освіти України в умовах карантину.
(Рекомендації розроблено згідно з чинними документами ВООЗ, МОЗ і МОН України, що регулюють процес організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти).
на 2019-2020 навчальний рік
Адреса:
ДНЗ №45 "ТЕРЕМОК"
вул. В.Чорновола, 233/а,
Черкаси, 18028
Телефон: (0472) 64-61-77
em@il: dnz_45@ukr.net