ТИЖДЕНЬ ЗНАНЬ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

 26.04.2021

ЗАТВЕРДЖЕНО

Завідувач ДНЗ №45 «Теремок» 

 ___________ Г.Ф.Мазуренко

  «    »  ______ 2021 року

 

План проведення

«Тижня знань безпеки життєдіяльності»

в дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №45 «Теремок»

Черкаської міської ради

з 26.04.2021 по 30.04.2021

 

з/п

Зміст роботи

Відповідальні

Термін

1.Робота з кадрами.

 

1

Видання наказу по ДНЗ про проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності».

 

Завідувач

 

2.

Розробка, та затвердження плану проведення тижня безпеки в ДНЗ.

Вихователь –

методист

 

до 26.04.2021р

3.

Проведення бесіди з пожежної безпеки із співробітниками ДНЗ.

Проведення бесіди із співробітниками:

-         «Основні правила поведінки при виявленні маловідомих предметів»

-        «Основні правила поведінки при виявленні вибухонебезпечних предметів»

-         

Завгосп,

вихователь –

методист

 

26.04.2021р.

-

29.04.2021р.

4.

Практичне заняття: «Основні правила поведінки при виникненні пожежі в будівлі»,  «Правила роботи з вогнегасником».

Завгосп,

вихователь –

методист

 

29.04.2021р.

5.

Оформлення виставки методичних посібників для організації роботи з дітьми з правил пожежної безпеки,  дорожнього руху, та правил безпечної життєдіяльності дошкільників.

 

Вихователь –

методист,

педагоги

до 30.04.2021р.

6.

Тематичний круглий стіл з педагогами: «Нормативно-правове забезпечення з питань безпеки життєдіяльності»

 

Вихователь –

методист,

педагоги

27.04.2021р.

7.

Практичне заняття: «Перша долікарська допомога».

Ст.м.сестра

 

28.04.2021р.

8.

Практичне заняття: «Порядок дій у разі нещасного випадку під час освітнього процесу».

 

Вихователь-методист

 

29.04.2021р..

2. Робота з дітьми.

 

1.

Виставка малюнків, плакатів, колажів:

-        «Здоров'я дорожче за золото»

 

Вихователь –

методист

вихователі, батьки вихованців

29.04.2021р.

-

 

2.

Зображувальна діяльність.

Молодша група:

Малювання «Герой рятівник»

Середня група:

Малювання «Безпека очима дітей»

Старша група:

Малювання «Запобігання пожежі»

Вихователі

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

3.

Пізнавальна діяльність бесіди з дітьми з БЖД.

Молодша група:

-        «Знайомство з працею рятівників»

Середня група:

-        «Правила безпеки в повсякденному житті»

Старша група:

-        «Твоя безпека  залежить від твоєї поведінки »

Складання розповідей за малюнками «Небезпека, що оточує нас» (середня та старша групи)

Вихователі

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

4..

Ігрова діяльність (дидактичні ігри, настільно – друковані, рухливі ігри)

Молодша група:

·         Д/гра «Що кому потрібно для роботи»

·         Р/гра «Біжіть до мене»

Середня група:

·         Д/гра «Ким бути?»

·         Р/гра «Пройди не впади»

Старша група:

·         Д/гра «Знайди відмінності»,

·         Р/гра «Пожежники на навчанні»

Вихователі

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

5.

Читання художніх творів. Читання та обговорення художніх творів, розглядання ілюстрацій, вивчення віршів про правила безпеки.

Молодша група:

·         С.Я.Маршак «Кицін дім», «Пожежа».

 Середня група:

·         Г. Бойко «Сірничок»,

·         Б.Житкова «Що я бачив»

Старша група:

·         Л.Толстой «Пожежні собаки»,

·         С.Маршак «Оповідання про невідомого героя»

 

 

Вихователі

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

3. Робота з батьками.

 

1.

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

4.

 

Надання інформації про початок проведення Тижня безпеки дітей в ДНЗ.

 

 

Консультації для батьків:

-        «Надзвичайні ситуації. Порядок дій у разі їх загрози або виникнення»

-        «Твоя безпека  залежить від твоєї поведінки»

-        «Виховання у дітей почуття власної відповідальності за свою безпеку»

-         «Правила поведінки при пожежі»

 

Оновлення стендів з БЖД.

 

Висвітлення інформації про проведення тижня безпеки на сайті ДНЗ.

Завідувач

 

 

 

вихователь –

методист,

вихователі

 

 

 

 

 

 

вихователь –

методист,

вихователі

26.04.2021р.

 

 

 

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

 

 

 

 

 

26.04.2021р.

-

30.04.2021р.

         

 

 

 

Вихователь-методист                                       В.П.Вовк

План-сітка

проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності»

з 26 по 30 квітня 2021р.

п/п

Дата

Ранній вік

Молодша група

Середня група

Старша група

Тема дня: «Здоров’я найцінніший скарб»(режим дня)

1

Понеділок

26.04.2021р.

Дид. гра: «Можна – не можна»

Сюж-рол.гра «Лікарня»

Консультація для батьків: «Оздоровлюючий ефект прогулянок взимку»

Дид. гра: «Це можна, а це не можна»

Розповідь-бесіда: «Діти та їх здоров’я»

 Консультація для батьків:

 «Як уберегти дитину від простудних захворювань»

Читання вірша Н.Карпенко «Будова тіла»

Бесіда на тему: «Що корисне для здоров’я?»

Дид. гра: «Це потрібне для гарногонастрою»

Гра-імітація «У Мишка болить живіт»

Читання вірша Л. Лисенко

«Про здоров'я»

Створення колажу «Скарбниця здоров’я»

Театралізована гра «Що корисно для здоров'я»

Консультація для батьків: «Оздоровлюючий ефект прогулянок взимку»

Дид. гра «Коли прийшла застуда».

Тема дня: «Про лінь забудеш – здоровим будеш» (особиста гігієна)

2

Вівторок

27.04.2021р.

Виховання кгн «Водичка - водичка»

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Дид. гра: «Частини мого тіла»

Культурно-дозвіллєва діяльність: «В гості до знаменитого Мойдодира»

Бесіда про користь та небезпеку від води.

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Дид. гра: «Частини мого тіла»

Бесіда на тему:«Личко й руки треба мити,щоб здоровим завжди бути»

Дид. гра: «Що не можна робити?»

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Дид. гра: «Моє тіло»

Сюж-рол.гра «Лікарня»

Читання оповідання "Маленька Ля та пані Застуда"

Рух. гра : « У ведмедя у бору»

Тема дня: «Я здоров’я бережу, сам собі допоможу»(гартування,спорт)

 

3

Середа

28.04.2021р.

Сюж-рол.гра «Наша лялька захворіла»

Проблемне завдання «Допоможи зайчику полікувати вушка»

Рух. гра : « У ведмедя у бору»

Дид.гра «Фрукти та овочі на тарілці», "Друзі чистоти"

Бесіда на тему«Правила загартування»

Рух. гра «Ми веселі дошкільнята»

Сюж-рол.гра «Аптека»

Розгляд ілюстрацій на спортивну тематику

Конкурс дитячого малюнка «Здорова дитина – щаслива родина»

Бесіда на тему: «Чим корисна прогулянка на свіжому повітрі?»

Гра - драматизація за казкою К.И.Чуковского «Айболит»

Дид. гра «Абетка здоров’я»

Ігри – медитації «Я - сонечко», «Я - хмарка»

Читання оповідання Г. Блікова «Вчися вмиватися», «П’ять справ перед сном», «Як поводитися за столом»

Бесіда-розповідь « Чому ми обов’язково повинні носити взимку шапку?»

Консультація для батьків:

"Спорт - це сила і здоров'я" 

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Читання оповідання Г. Блікова «Вчися вмиватися», «П’ять справ перед сном», «Як поводитися за столом»

Тема дня: «Всім відомо-це чудово, коли ти і ми здорові!»

(здорове харчування,вітаміни,культура споживання їжі)

4

Четвер

29.04.2021р.

Консультація для батьків: «Оздоровчі сили природи як засіб фізичного виховання»

Рух. гра : «Потяг»

Дид.гра «Фрукти та овочі на тарілці»

Консультація для батьків: «Оздоровлюючий ефект прогулянок взимку»

Читання казки К.Ушинського «Умій зачекати»

Проблемне завдання «Допоможи зайчику полікувати вушка»

Дид. гра «Абетка здоров’я»

Дид. гра: «Телефонний довідник безпеки»

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Консультація для батьків: «Оздоровчі сили природи як засіб фізичного виховання»

Етюд: «Я-боксер»

Конкурс дитячого малюнка «Здорова дитина – щаслива родина»

Бесіда на тему:  «Коли краще: як хворієш чи як здоровий»

Дослідницька діяльність з чіпсами та газованою водою

Сюж-рол.гра «Аптека»

Читання казки «Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну»

Тема дня: «Щоб здоровими зростати, про здоров’я треба дбати!»(узагальнення)

5

П'ятниця

30.04.2021р.

Сюж-рол.гра «Аптека»

Читання казки «Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну»

Розгляд ілюстрацій на спортивну тематику

Ігри – медитації «Я - сонечко», «Я - хмарка»

Дид. гра  «Лялька захворіла»

Сюж.- рол. гра : «Дитячий садок»

Рух. гра : «Потяг»

Гра - драматизація за казкою К.И.Чуковского «Айболит»

Консультація для батьків: «Оздоровлюючий ефект прогулянок взимку»

Сюж-рол.гра «Аптека»

Читання казки «Про дівчинку Марійку та бабусю Гігієну»

Відеотревел  «Здоров`я – найбільша   цінність»

Бесіда «Значення фізкультури в дошкільному віці»

 Етюди: «Я – боксер», «Я – футболіст»

 

 

Основні  правила  поведінки  при виявленні  маловідомих  предметів

 Види боєприпасів, методи їх розпізнання. Небезпечні предмети (знахідки) та дії при їх виявленнi. Час від часу в землі відшуковують небезпечні знахідки — вибухові предмети, що й до сьогодні являють велику загрозу життю i здоров’ю людей. Це рiзнi види боєприпасів: артилерiйськi снаряди, артилерiйськi та реактивні міни, авiацiйнi бомби, iнженернi міни, ручні гранати. Зовні небезпечні предмети нагадують безформеннi шматки металу. Роздивлятися їх та кидати у вогонь не можна, адже це може призвести до нещасного випадку. Знайшовши небезпечний предмет, сповiстiть про це дорослих.

Правила поводження з вибуховими небезпечними предметами (ВНП), невизначеними предметами та речовинами. Щоб уникнути нещасних випадків, треба твердо запам’ятати, що доторкатися до вибухових або невизначених предметів не можна, бо це небезпечно для життя. Виявивши вибухонебезпечні предмети далеко від населених пунктів, треба добре запам’ятати дорогу до того місця, де їх виявлено, поставити біля них пам’ятну мітку.

Про знайдені вибухонебезпечні предмети треба негайно сповістити працiвникiв місцевого самоврядування, мiлiцii (102), найближчого підприємства, школи або просто дорослих, які є поблизу. До жодних самостійних дій вдаватися не можна!

Запобігання дитячому травматизму від ВНП побутового призначення. Не можна користуватися без нагляду дорослих пiротехнiчними засобами: хлопавками, петардами, феєрверками. Більш того, не можна зберігати їх вдома, адже вони належать до вибухонебезпечних предметів.

Мiра небезпеки зростає у випадку із саморобними пiротехнiчними іграшками: можна отримати важкі опіки, втратити зір, скалічитися та навіть загинути.

Так само існує висока ймовiрнiсть спричинити пожежу, якщо бавитися з вогнем біля горючих i легкозаймистих речовин та матеріалів.

Вогнепальна зброя - не забава. Небезнечнiсть користування мисливськими рушницями, виготовлення та випробування вибухових пакетів. Вогнепальна зброя не забава. Якщо в домі є мисливська рушниця або якась інша зброя, вона повинна зберігатися у спецiалъному сейфі або дерев’яному ящику, які не дають можливості доступу стороннім особам.

Неповнолiтнiм та особам без спеціального дозволу зброю вдома тримати не можна.

Необережне поводження з предметами, призначення яких ви не знаєте, та вибухонебезпечними речовинами може призвести до нещасного випадку. Тим бiлъше дітям не можна виготовляти вибухові чи вогненебезпечні предмети, перевіряти їх на мiцнiсть.

Вкрай небезпечно кидати їх у вогонь, бавитися поблизу них сірниками чи запальничками. Вибухова речовина, що знаходиться всередині, може вибухнути та завдати великої шкоди.

Балони зi стисненим газом при ушкодженні чи перегрiваннi на сонці також можуть вибухнути.

 

Заходи з безпеки під час збирання металевого брухту. Особливо уважними треба бути при збиранні металевого брухту. При виявленнi незнайомих предметів негайно сповістити про це класного керівника або когось iз дорослих. Вибухові предмети являють високу загрозу здоров’ю i життю людей, отже, не можна ризикувати через власну недбалість або необережність.   

Правила поведінки при знаходженні вибухонебезпечних предметів

   Кожного року на території України виявляють десятки тисяч вибухонебезпечних предметів, що залишились з часів минулих війн, збройних конфліктів та діяльності колишніх військових полігонів і частин. Боєприпаси, що не розірвались, знаходяться у різних місцевостях в усіх регіонах країни - у лісах, на берегах річок, озер та ставків, приморських пляжах, на будівельних майданчиках, під час сільськогосподарських робіт тощо. Десятки людей щороку отримують поранення і каліцтва, гинуть як від незнання правил безпеки при знаходженні вибухонебезпечних предметів, так і від необережності, при намаганнях власноруч розібрати чи знешкодити боєприпаси, здати його на металобрухт.

   Безпечно поводитись із вибуховими речовинами та знешкодити вибухонебезпечний об’єкт можуть лише спеціально підготовлені рятувальники-піротехніки ДСНС. Їх потрібно викликати за номером 101 при знаходженні предмета, який схожий на боєприпаси або його рештки.

   

До вибухонебезпечних предметів відносяться:

• вибухові речовини – хімічні з'єднання або суміші, здатні під впливом певних зовнішніх дій (нагрівання, удар, тертя, вибух іншого вибухового пристрою) до швидкого хімічного перетворення, що саморозповсюджується, з виділенням великої кількості енергії і утворенням газів.

• боєприпаси – вироби військової техніки одноразового вживання, призначені для поразки живої сили супротивника. До боєприпасів відносяться:

- бойові частки ракет;

- авіаційні бомби;

- артилерійські боєприпаси (снаряди, міни);

- інженерні боєприпаси (протитанкові і протипіхотні міни);

- ручні гранати;

- стрілецькі боєприпаси (патрони до пістолетів, карабінів, автоматів тощо).

• піротехнічні засоби:

- патрони (сигнальні, освітлювальні, імітаційні, спеціальні);

- вибухові пакети;

- петарди.

• ракети (освітлювальні, сигнальні);

- гранати;

- димові шашки.

• саморобні вибухові пристрої - це пристрої, в яких застосований хоча б один елемент конструкції саморобного виготовлення:

- саморобні міни-пастки;

- міни сюрпризи, що імітують предмети домашнього побуту, дитячі іграшки або речі, що привертають увагу.

При виявленні вибухонебезпечного пристрою:

1. Негайно повідомте чергові служби органів внутрішніх справ та надзвичайних ситуацій.

2. Не підходьте до предмету, не торкайтеся і не пересувайте його, не допускайте до знахідки інших людей.

3. Припиніть всі види робіт в районі виявлення вибухонебезпечного предмету.

4. Не користуйтеся засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть провокувати вибух).

5. Дочекайтеся прибуття фахівців, вкажіть місце знахідки та повідомте час її виявлення.

               

Пам’ятайте! Одна з основних причин нещасних випадків з вибуховими пристроями – грубе порушення елементарних правил безпеки.

 

 

Основні правила поведінки при виникненні пожежі в будівлі

 

Понад 80% усіх пожеж виникає в житлових будинках, що в значній мірі пояснюється незнанням та невиконанням елементарних правил пожежної безпеки. Сучасні будинки в містах і селищах будуються з урахуванням правил пожежної безпеки. Ці правила закладаються з самого початку у будівельні креслення майбутніх споруд.

Обов’язково враховуються такі вимоги:

•  можливості швидкої евакуації людей незалежно від їх віку, стану здоров’я на прилеглу до будівлі територію, де вони будуть у безпеці;

•  конструкція будівлі повинна бути складена таким чином, щоб не заважати рятуванню людей та матеріальних цінностей;

•   враховується можливість застосування засобів пожежегасіння та доступ до джерел води;

•  вільний доступ до стаціонарних пожежних драбин, пожежного інвентарю, обладнання та засобів первинного пожежогасіння;

         •    не дозволяється розведення вогнищ, навіть при виконанні з метою виконання будь-яких будівельних робіт ближче ніж за 15 метрів.

 

Пожежа у багатоповерховому будинку

 

Пожежа дуже швидко охоплює багатоповерховий будинок.

 

У сучасних будинках використовується горючі полімерні синтетичні облицювальні та конструктивні матеріали. Вони застосовуються при виробництві меблів, побутовій техніці, елементах загального дизайну і при загоранні вони мають велику токсичність. Дуже часто, за економічною вигодою, застосовують утеплювальні, легкі металеві конструкції, які у 4-6 разів мають меншу межу вогнестійкості в порівнянні з залізобетонними конструкціями.

Для покриття будівлі, її гідроізоляції застосовують шифер, черепицю, руберойд тощо. Всередині будинок облицюють керамічною плиткою, різними пластиками, деревостружковими та деревоволокнистими плитами, лінолеумом тощо.

Головним показником параметрів матеріалів, які можуть застосовуватися при будівництві, обладнанні квартир є їх пожежобезпечність.

Дуже часто пожежа може статися вночі, коли більшість людей відпочиває. Якщо ви прокинулися від шуму пожежі і запаху диму:

 

•         не сідайте в ліжку, а скотіться з нього прямо на підлогу;

•         якщо на дотик двері не гарячі зробіть спробу залишити приміщення;

•         якщо двері гарячі — не відчиняйте їх, дим та полум’я може не дозволяти вам

          вийти;

•         якщо у кімнаті є вода — змочіть нею все приміщення та його предмети — це

          дозволить вам на деякій час зменшити дію диму та полум’я;

•         якщо ви знаходитесь у висотному будинку, не біжіть униз крізь вогнище, а

          користуйтеся можливістю врятуватися на даху будівлі.

 

 

Що потрібно робити, якщо вас застала пожежа у багатоповерховій будівлі?

      Перш за все, в будь – якій незнайомій будівлі, постарайтеся запам’ятати свій шлях, звертайте увагу на розташування основних і запасних виходів.

Якщо ви почули крики «Пожежа!», або відчули запах диму, або побачили полум’я – зателефонуйте в пожежну охорону.

Постарайтеся зберігати спокій і витримку. Заспокойте людей поряд, особливо жінок. Оцініть обстановку, з’ясуйте, звідки загрожує небезпека, потім спокійно, без паніки, починайте рухатися у зворотний бік, прямуючи до виходу. Рухаючись у натовпі, пропустіть вперед дітей, жінок і літніх людей, зупиняйте панікерів.

Опинившись у натовпі, зігніть руки в ліктях і притисніть їх до боків, стискуючи кулаками. Відхиліть тіло назад, упершись ногами, спробуйте стримувати натиск спиною; звільнивши простір попереду, поволі рухайтесь.  Затуляйте дітей спиною або посадіть їх на плечі.

Не виходьте туди, де багато диму! У сучасних будівлях застосовують пластик, синтетику, які при горінні виділяють токсичні речовини. Кілька вдихів можуть виявитися смертельними.

Йдіть у бік не задимлених сходів до входу, але тільки не до ліфта. Користуватися ліфтом під час пожежі категорично забороняється. Тримайтеся за стіни, поручні, дихайте через носову хустину або одяг. Якщо концентрація диму збільшується, то пригніться або пересувайтеся поповзом. Якщо відчувається підвищення температури, то, значить ви наближаєтеся  до небезпечної зони, і краще всього – повернути назад.

Якщо густий дим, підвищену температуру і вогонь не можна вийти на сходи або в коридор, потрібно негайно повернутися назад, щільно зачинивши за собою двері. А дверні щілини і вентиляційні отвори заткніть мокрими ганчірками. Створюйте запас води у ванні.

При задимленні і підвищеній температурі у квартирі (кімнаті) слід вийти на балкон, лоджію, щільно зачинивши двері. Візьміть із собою намочену ковдру, килим, іншу щільну тканину, щоб накритися від вогню у разі його проникнення через двері чи вікно.

Якщо внизу під вами немає вогню і в кімнаті залишатися небезпечно, то спробуйте спуститися на поверх нижче, використовуючи міцно зв’язані простирадла, штори, вірьовки і тому подібне. Можна для само рятування застосувати і пожежний рукав.

 

Якщо ви все ж таки вирішили рятуватися через сильно задимлений коридор, що украй небезпечно, то візьміть  намочену щільну тканину, якою слід накритися і рухатися, пригнувшись або поповзом. Щільна тканина оберігатиме вас від диму і дозволить проскочити через незначні ділянки вогню. Якщо накочується вогняний вал, падайте, закривши голову тканиною, у цей момент не дихайте, щоб не отримати опіків внутрішніх органів.


Якщо у Вас вдома чи в будь-якому іншому місці виникла пожежа, слід негайно дзвонити за номером 101 і викликати підрозділи вогнеборців. Але бувають випадки, коли можна спробувати самотужки приборкати полум’я – допоки пожежа не набула великого масштабу.

 

Для цього треба вміти правильно користуватися первинними засобами пожежогасіння, зокрема вогнегасниками.

Слід пам’ятати, що вогнегасники бувають різних типів:

1) за способом спрацьовування

– автоматичні – стаціонарно монтуються в місцях можливого виникнення вогню,

– ручні (приводяться в дію людиною) – розташовуються на спеціально оформлених місцях;

2) у залежності від акумуляторної вогнегасної речовини

– вуглекислотні,

– пінні,

– порошкові,

– водні,

– комбіновані;

3) за обсягом корпуса

– ручні малолітражні з обсягом корпуса до 5 л,

– промислові ручні з обсягом корпуса від 5 до 10 л,

– стаціонарні й пересувні з обсягом корпуса понад 10 л.

Вуглекислотні вогнегасники можна застосовувати майже до всіх видів пожеж. Принцип їхньої дії — витіснення кисню вуглекислим газом. Оскільки засобом гасіння у цих вогнегасниках є газ, їх не дуже ефективно використовувати у великих приміщеннях, де є протяг. Але через те, що цей вогнегасник зовсім не забруднює, він найліпше підходить для гасіння чутливих механізмів та електроприладів.

Пінні вогнегасники особливо ефективні, коли горять легкозаймисті рідини (промислові мастила, пальне, фарби). Піна вкриває палаючу рідину непроникною плівкою, ув’язнюючи горючі випари і перекриваючи доступ кисню. Проте не варто застосовувати піну для гасіння електроприладів під напругою.

Порошкові вогнегасники перешкоджають горінню хімічним шляхом і є майже універсальним протипожежним засобом.

Рідинні вогнегасники ідеально підходять для гасіння паперу, дерева, пластмаси, сміття або виробів із тканини. Протипожежна сила води в тому, що вона чудово поглинає тепло. Однак не слід використовувати воду у випадку горіння займистих рідин. А оскільки вода електропровідна, не можна застосовувати її та жодного вогнегасника, в якому вона міститься, до електрообладнання під напругою.

У випадку пожежі необхідно дотримуватися основних правил користування вогнегасником:

1) взяти вогнегасник і підійти до джерела загорання;

2) висмикнути чеку, що розташовується у верхній частині вогнегасника;

3) спрямувати чорний циліндр вогнегасника (розтруб) на палаючий предмет і натиснути на рукоятку;

4) направляти струмінь на осередок вогню і злегка повертати вогнегасник з боку в бік.

Під час експлуатації та зберігання апарату заборонено:

– допускати появу на корпусі пристрою будь-яких пошкоджень;

– бити по балону;

– застосовувати вогнегасник, якщо він має виробничий брак або несправності запірного механізму;

– самостійно перезаряджати й розбирати апарат;

– використовувати пристрій для тих цілей, які не пов’язані з гасінням вогню;

 

– під час ліквідації вогнища загорання направляти вогнегасник у бік людей.

ПЕРША ДОЛІКАРСЬКА ДОПОМОГА

 

Перша долікарська допомога— це першочергові рятівні дії, які потрібно зробити при аварії, нещасному випадку чи хворобі до прибуття медичних працівників. Інколи від цього залежить не тільки стан здоров’я, але й життя потерпілого.

 

Скалка (скіпка або дрібна колючка, що застрягла в шкірі)


Її видаляють голкою (булавкою) і пінцетом. Перед видаленням уражену ділянку шкіри необхідно обробити знезаражувальним або спиртовим розчином (одеколон, марганцівка, спирт). Після видалення скалки до ранки слід прикласти ватку, змочену спиртовим розчином, або змастити зеленкою чи йодом. Можна заклеїти ранку бактерицидним пластирем, щоб запобігти потраплянню інфекції.

 

Поріз, подряпина.

Уражену ділянку шкіри необхідно промити теплою проточною водою, промокнути сухою тканиною і змастити зеленкою (саму рану) чи йодом (навколо ранки). Також на ранку можна накласти антисептичну мазь та закрити її бинтом чи бактерицидним пластирем.

Синець

Обов’язково прикласти до нього, будь-що холодне: метал, грудку льоду, загорнуту в поліетилен. За годину на синці слід намалювати йодну сіточку для прискорення видужання.

Опік

Якщо опік незначний (почервоніння шкіри), то опечене місце слід підставити під струмінь холодної води, щоб зменшити температуру травмованого місця і вгамувати білль. Після водної процедури можна змастити опечене місце пінкою чи маззю проти опіків, обліпиховою олією. Не можна негайно змащувати опік жирними речовинами, бо вони створюють плівку, що запобігає доступу повітря до опеченого місця і викликає гострий біль.
Якщо на шкірі від опіку з’явилися пухирі, її необхідно обробити і закрити сухою марлею чи серветкою. У жодному випадку не можна проколювати пухирі та видаляти з них рідину! З такими опіками обов’язково слід звернутись по медичну допомогу.
При більш важких ступенях опіків (наприклад, при обгорянні) потерпілого обгортають обробленим гарячою праскою простирадлом, дають знеболювальне і негайно транспортують до лікарні.

 

Кровотеча

При носовій кровотечі слід затулити ніздрі ватними тампонами, змоченими у перекисі водню, а до перенісся прикласти холод (лід).
При незначній кровотечі з рани на кінцівці травмоване місце слід промити проточною водою, обробити перекисом водню, зеленкою та накласти щільну пов’язку.
При значній кровотечі потрібно накласти джгут на ділянку проходження великої кровоносної судини вище місця пошкодження.
Будь-де на видному місці (рукаві сорочки, пов’язці або шкірі) обов’язково треба вказати час накладення джгута. Після зупинення кровотечі слід викликати швидку допомогу чи негайно доставити потерпілого до лікарні.

 

Перелом

На місце перелому кінцівки необхідно накласти та закріпити бинтовою пов’язкою шину, у якості якої можна використати лінійку, рівну дерев’яну чи пластмасову палицю.
При переломі руки її слід зафіксувати в підвішеному стані. При переломі ноги потерпілого слід покласти таким чином, щоб зафіксованому перелому нічого не заважало.
При переломі хребта потерпілого потрібно покласти на рівну поверхню.
Після надання першої допомоги слід викликати швидку або самостійно доставити потерпілого до лікувальної установи.

 

Обмороження

З обмороженого місця зняти одяг, кінцівку занурити в теплу (не гарячу!) воду, напоїти постраждалого теплим чаєм. Обморожене місце можна також обробити спиртовим розчином та промасажувати м’якою тканиною.
У жодному випадку не можна розтирати пошкоджене місце жорсткою тканиною чи снігом — це ще більше травмує шкіру. Потерпілого слід покласти в ліжко та зігріти теплими грілками.
При більш тяжких ступенях обмороження потрібно негайно звернутись до швидкої допомоги.

 

Травми очей

При травмуванні ока його слід промити під проточною водою, накласти стерильну пов’язку та негайно звернутися до лікаря.

Укус тварини (собаки, кішки)

Місце укусу слід промити проточною водою, змастити йодом навколо рани, накласти пов’язку та звернутись по медичну допомогу. Упевнитись, що тварина має щеплення від сказу. Якщо тварина безпритульна, її треба посадити в клітку для спостереження за нею, щоб впевнитись, що вона не хвора на сказ

Блювота

Чим менша дитина тим частіше в неї виникає рвота. Основні симптоми : нудота, обличчя бліде, похолодіння кінцівок, підвищений пульс.

Допомога :

- опустити голову дитини до низу , щоб вона не захлинулася блювотними масами;

- після блювоти години 2 нічого не їсти . Дитині дають тепле пиття по 2-3 чайні ложки кожні 10-15 хв. (мінеральна вода без газу, несолодкий чай, некислий кампот);

- покласти дитину на ліжко та дати відлежатися; Якщо длювота неодноразова і супроводжується погіршенням стану дитини , то обов'язково зверніться до лікаря !!!

Судоми

Судоми поділяють на епілептичні та неепілептичні. Неепілептичні судоми з часом можуть стати епілептичними. Вони частіше спостерігаються у новонароджених та грудних дітей. Судоми можуть бути пов'язані з асфексією, внутрішньочерепною травмою, зниженням цукру в крові, судоми можуть супроводжувати інфекційні хвороби, отруєння , підвищена температура тіла. Можуть бути ознакою враження головного мозку ( пухлина , абсцес), при непритомності, колапсі, анафілактичному шоці .Черепно-мозкова травма - це головна причина переходу звичайних судом у епілептичні.

Перша допомога :

- дитину вкласти на м'яке ліжко чи підстилку , щоб під час клінічної фази ( періодичні судоми ) дитина не розбила собі голову . Разом із цим проводиться профілактика западання язика та асфексії ( збризнути обличчя холодною водою , поляпати по обличчю а в тяжких випадках дихання методом « рот в рот». Обов'язково викликайте швидку, щоб встановити причини судом.

Непритомність

Це тимчасова втрата свідомості.

Симптоми: дзвін у вухах, потемніння в очах, часте поверхневе дихання, блідість шкіри, звужені зіниці, зниження артеріального тиску .

Допомога:

- покласти дитину в горизонтальне положення ; надати доступ свіжого повітря ;

підняти нижні кінцівки;

- зняти стискаючий одяг;

- дати понюхати нашатирного спирту чи оцету.

Тепловий удар

Внаслідок дії сонячного проміння , внаслідок цього в організмі порушується процес терморегуляції. Температура тіла різко підвищується до 40-42 С , розширюються судини , уповільнюється процес кровообігу , це призводить до гіпоксії та серйозних розладів ЦНС . З'являється головний біль, запаморочення , нудота , обличчя червоне , збільшується частота серцевих скорочень.

Допомога:

- перемістити дитину в прохолодне місце ;

- надати доступ свіжого повітря ;

- обкласти дитину чимось холодним ;

- на голову покласти лід або тканину змочену холодною водою;

- намагатися зробити так, щоб дитина не втратила свідомість ( нашатирний спирт або оцет );

- бризкати на дитину холодною водою.

Укуси бджіл та ос

При укусі виникає різкий пекучий біль , який незтихає . Майже відразу з'являється набряк та почервоніння на місці укусу. В тяжких випадках може виникнути анафілактичний шок, причиною якого є сильна алергічна реакція.

Допомога:

при укусі негайно видалити жало із шкіри, прикласти холод та дати десансибілізуючий препарат ( діазолін, кетотифен, кларитин). Але якщо починає з'являтися задуха, шум у вухах, сильне напухання то обов'язково викликайте швидку ! Перша долікарська допомога при кровотечі

Кровотечі та їх характеристика:

Будь-яка кровотеча є небезпечною для людини: зменшення кількості крові, що циркулює, зумовлює погіршення діяльності серця і недостатнє постачання кис­ню до життєво важливих органів (мозок, печінка, нирки, легені).

Залежно від того, яка судина кровоточить, розрізняють капілярну, венозну та артеріальну кровотечі. При зовнішнійкапілярнійкровотечі кров виділяється рів­номірно зі всієї рани; привенознійкровотечі — витікає рівномірним струменем, має темно-вишневе забарвлення (якщо пошкоджено крупну вену, струмінь крові може пульсувати у ритм диханню); приартеріальнійкровотечі кров має яскраво-червоний колір, б'є сильним уривистим струменем (фонтаном), викиди крові від­повідають ритму серцевих скорочень.

Зупинка капілярної та венозної кровотечі

Насамперед необхідно подбатипро запобігання зараженнюхворобами, які передаються через кров, та вдягнути одноразові гумові рукавички. Щоб встанови­ти джерело кровотечі, слід оголити рану потерпілого, знявши чи розірвавши одяг.

На поверхню рани накласти стерильну пов'язку або чисту тканину (носови­чок, рушник тощо) і притиснути пальцями чи долонею. Натискати слід рівномірно, тоді кровотеча зупиниться впродовж 10 хвилин. Якщо цього не сталося, можливо, ви натискаєте недостатньо сильно, чи не в тому місці. Спробуйте натискати силь­ніше, охоплюючи більшу поверхню рани.

Не бажано тиснути на рану, якщо у ній є фрагменти кісток, сторонні предмети тощо. У такому разі для зупинки кровотечі слід використовуватикільцеву поду­шечку.Зробити таку подушечку можна з вузького бинта, шматка тканини тощо. Насамперед слід зробити петлю, обмотавши тканину декілька разів навколо паль­ців. Потім вільний кінець тканини обмотати навколо петлі, поки не утвориться кільце.

При кровотечі через поранення руки чи ноги слідпідняти пошкоджену кін­цівку,щоб зменшити приплив крові. Утримуючи підняте положення кінцівки, слід продовжувати натискати на рану.

Після зупинки кровотечі накласти на рану щільну пов'язку та перебинтувати вище і нижче місця поранення. Не варто перебинтовувати занадто міцно, щоб не порушити кровообіг. Перевірити кровообіг можна за допомогоютесту наповне­ння капілярів.У нормальному стані, при піднятті кінцівки чи натисканні на ніг­тьове ложе шкіра блідне. Опускаючи кінцівку чи припиняючи натиск на нігтьове ложе, шкіра набуває попереднього забарвлення впродовж 2-3 секунд.

Зупинка артеріальної кровотечі

Кровотечу необхіднозупинити негайно, наклавши джгут чи щільну пов'язку, щоб попередити її раптове, неконтрольоване поновлення.

Терміново викликатишвидку медичну допомогу.

При сильних артеріальних кровотечах джгута чи щільної пов'язки зазвичай недостатньо. Щоб попередити швидку крововтрату, слід натиснути наточки при­тиснення артерій— плечову (на внутрішній поверхні плеча) і стегнову. Ці точки розміщено у місцях, де артерії проходять близько до шкірних покривів і їх можна притиснути до кістки.

Способи тимчасової зупинки артеріальної кровотечі (протипоказано при переломах)

Місце кровотечі

Дії

кисть і передпліччя

руку максимально зігнути у ліктьовому суглобі до плеча і зафіксувати гумовим джгутом або ременем

гомілка і нижня третина стегна

ногу максимально зігнути у колінному суглобі, підняти гомілку до стегна і зафіксувати, підклавши м'який валик у підколінну ямку

верхня третина стегна і пахвина

ногу максимально зігнути у тазостегновому та колінному суглобах, притиснути до тулуба та зафіксувати ременем через поперек

підключична ділянка

випрямлені руки слід максимально завести за спину і стягнути у ліктьових суглобах

Накладання джгута

·         Окрім наявного гумового джгута, можна використовувати широкі еластичні матеріали (широкий ремінь, складений у декілька шарів бинт, тканину, одяг тощо).Не можнавикористовувати мотузки, дроти, вузькі ремені та ін.

·         Джгут накладаютьвище раниі якомога ближче до неї (але не на суглоб). Під джгут слід підкласти хустку, платок, рушник чи будь-яку іншу тканину.

·         Джгут слід затягнути до моменту зупинки кровотечі з рани і зникнення пуль­су нижче рани. Правильність накладення джгута визначаютьза припиненням кровотечі. Якщо джгут затягнено слабо і здавлені тільки вени, кровотеча продо­вжуватиметься, а шкірні покриви набудуть ціанотичного забарвлення.

·         Джгут надійно закріплюють тазаписують час його накладення(найкраще написати ці дані на шкірі потерпілого).

·         Джгут на кінцівці має залишатисяне більше двох годин влітку і однієї годи­ни взимку.У холодну пору року перетягнуту джгутом кінцівку утеплюють, напри­клад, за допомогою одягу.

·         Кінцівку з накладеним джгутом слід іммобілізувати. Варто постійно слідкува­ти, щоб постраждалий не зняв джгут чи щільну пов'язку.

 

 

Консультація для батьків

 

Правила поведінки при пожежі

 

Треба завжди пам’ятати, що необережне поводження з вогнем може призвести до найбільшої серед бід – пожежі.

Якщо у квартирі або будинку почалася пожежа, найголовніше – не панікувати! Необхідно негайно повідомити про це пожежну частину: телефонуй за номером 101 – чітко і ясно назви адресу і місце виникнення пожежі. Повідом сусідів.

Якщо є можливість, то спробуй погасити вогонь засобами, що є під рукою:

§  невеликі джерела пожежі можна гасити мокрою ганчіркою (ударами зверху);

§  не витягай з вогню предмети, що горять – це сприяє поширенню пожежі. Гаси вогонь (водою або піском) із країв до центру;

§  при гасінні пожежі намагайся не відчиняти вікна і двері, бо доступ повітря підсилить вогонь.

Якщо погасити пожежу до прибуття пожежних неможливо, необхідно з іншими мешканцями будинку, не створюючи паніки, вийти на вулицю, використовуючи для цього сходові марші або пожежні драбини між балконами.

§  Покидай приміщення, пригнувшись якнайнижче, адже дим направляється вгору;

§  при пожежі не спускайся у ліфті, бо може відключитися електрика;

§  по можливості змочи якусь тканину, прикрий нею ніс і рот;

 

§  під час переходів через задимлені ділянки затримуй дихання.