ПОЛОЖЕННЯ

про моніторинг якості наданих послуг

у дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №45 «Теремок» Черкаської міської ради

   

 

1. Загальні положення

1.1. Це Положення розроблено для здобувачів освіти дошкільного навчального закладу (ясла-садок) №45 «Теремок» Черкаської міської ради відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Типового положення про дошкільний навчальний заклад, Статуту ЗДО.

1.2. Це положення визначає призначення, мету, завдання, орієнтовний зміст і способи здійснення моніторингу.

1.3. Моніторинг передбачає збирання, системний облік, опрацювання та аналіз інформації про організацію та результати освітнього  процесу для ефективного розв’язання завдань управління якістю освіти в закладі дошкільної освіти.

1.4. У межах моніторингу можуть проводитися дослідження про вплив певних факторів на якість освітнього процесу.

1.5. Для проведення моніторингу створюють тимчасові моніторингові групи. Склад групи визначають залежно від змісту моніторингу. До складу моніторингової групи можуть входити представники від адміністрації установи, досвідчені педагоги, медичні працівники, представники батьківської громадськості.

1.6. Термін цього Положення не обмежений. Положення діє до ухвалення нового.

 

2. Мета, завдання та напрями моніторингу

2.1. Метою організації моніторингу є якісне оцінювання та коригування освітньої діяльності, освітнього середовища закладу дошкільної освіти  для попередження можливих несприятливих впливів на розвиток здобувачів дошкільної освіти.

Завдання моніторингу:

збирання, опрацювання та аналіз інформації з різних аспектів освітнього процесу;

вживання заходів щодо посилення позитивних і водночас ослаблення негативних факторів, що впливають на освітній процес;

оцінювання результатів вжитих заходів відповідно до стандартів дошкільної освіти.

Напрями моніторингу визначають згідно з метою і завданнями закладу дошкільної освіти , зокрема:

-         реалізація базових і парціальних освітніх програм;

-         рівень фізичного і психічного розвитку здобувачів дошкільної освіти;

- стан здоров’я здобувачів дошкільної освіти;

• адаптація новоприбулих дітей до умов закладу дошкільної освіти ;

• готовність здобувачів дошкільної освіти до навчання в школі;

• емоційне благополуччя здобувачів дошкільної освіти у  дошкільному закладі;

• рівень професійної компетентності педагогів;

• розвиток інноваційних процесів та їх вплив на підвищення якості роботи закладу дошкільної освіти ;

• предметно-розвивальне середовище;

• матеріально-технічне і програмно-методичне забезпечення освітнього процесу;

• задоволеність батьків якістю наданих закладом дошкільної освіти  освітніх послуг.

 

3. Організація моніторингу

3.1. Моніторинг здійснюється на основі чинних освітніх програм, перспективного  та річного плану закладу дошкільної освіти .

3.2. Склад моніторингової групи та її керівник визначається і затверджується наказом директором закладу дошкільної освіти , що видається не пізніше, ніж за 2 тижні до початку моніторингу.

3.3. Проект плану-завдання до моніторингу складає керівник моніторингової групи, у якому зазначає напрями діяльності, методи моніторингу, терміни виконання і форми звітності, розподіляє обов’язки між членами групи.

3.4. План-завдання затверджує директор закладу дошкільної освіти.  

3.5. У роботі з проведення моніторингу якості освіти використовують такі методи:

• спостереження (цілеспрямоване і систематичне вивчення об’єкта, збирання інформації, фіксація дій і проявів поведінки об’єкта);

• експеримент (створення дослідних ситуацій для вивчення проявів);

• бесіда;

• опитування;

• анкетування;

• тестування;

• аналіз продуктів діяльності;

• порівняльний аналіз тощо.

3.6. Вимоги до інформації, що збирається:

• повнота;

• конкретність;

• об’єктивність;

• своєчасність.

3.7. Формою звіту керівника моніторингової групи є аналітична довідка, що надається не пізніше 7 днів з моменту завершення моніторингу.

3.8. За підсумками моніторингу проводять засідання педагогічної ради дошкільного навчального закладу, виробничих та адміністративних нарад.

3.9. За результатами моніторингу завідувач видає наказ, у якому зазначено:

• результати моніторингу;

• управлінське рішення за його результатами;

• відповідальних осіб з виконання рішення;

• терміни проведення контролю;

• терміни усунення недоліків;

• заохочення працівників за результатами моніторингу.

3.10. Після завершення навчального року, на підставі аналітичних довідок за підсумками моніторингу, визначають ефективність проведеної роботи, зіставлення з нормативними показниками, виробляють і визначають проблеми, шляхи їх розв’язання та пріоритетні завдання закладу дошкільної освіти  для реалізації в новому навчальному році.

 

 

ПРОГРАМА

моніторингу якості наданих послуг

у дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №45 «Теремок» Черкаської міської ради 

 

Вступ

У сучасних умовах розвитку системи дошкільної освіти та виховання до керівників дошкільних освітніх установ ставлять великі вимоги. У цілому сучасна ситуація залежить від уміння керівника швидко реагувати на зміни, що відбуваються в економічній, соціальній сферах, уміння впроваджувати в практику дошкільного навчального закладу науково-педагогічні досягнення в галузі управління.

Управління сучасним закладом дошкільної освіти сьогодні неможливо без отримання систематичної, оперативної, достовірної інформації як засобу зворотного зв’язку. А засобом отримання такої інформації можуть бути діагностування і моніторинг — тривале спостереження за об’єктами або явищами педагогічної діяльності, система отримання даних для ухвалення стратегічних і тактичних рішень. Крім того, моніторинг можна вважати незалежною експертизою стану навчального процесу, систему збирання, аналізу, подання інформації та інформаційну базу управління.

Актуальність використання моніторингу в закладі дошкільної освіти.

• Визначення успішності та результативності протікання освітнього процесу;

• навчання педагогів самоаналізу і самооцінюванню динаміки своєї діяльності в освітньому процесі;

• здійснення доцільного управління якістю стану освітнього процесу;

• прогнозування перспектив розвитку об’єктів чи суб’єктів освітнього процесу.

Мета моніторингу — виявлення ступеня відповідності результатів діяльності дошкільного навчального закладу до стандартів і вимог дошкільної освіти.

Завдання моніторингу:

• безперервно спостерігати за динамікою розвитку ЗДО, своєчасно виявляти зміни і ті фактори, що зумовлюють ці зміни;

• тактично і стратегічно прогнозувати розвиток найважливіших процесів у дошкільному навчальному закладі;

• підвищувати мотивацію співробітників у галузі забезпечення якості освітніх послуг;

• залучати батьківську громадськість до процесу поліпшення якості освіти ЗДО №45.

Об’єкт педагогічного моніторингу — це результати освітнього процесу та засоби, що використовують для їх досягнення.

Види моніторингу

Педагогічний моніторинг забезпечує педагогів, адміністрацію ЗДО якісною та своєчасною інформацією, необхідної для ухвалення управлінських рішень.

Медичний моніторинг забезпечує спостереження за динамікою здоров’я та функціонального стану дитини в різних умовах: у сім’ї, в ЗДО. Важливі не просто констатація, а прогноз розвитку відповідно до сформованих умов і за потреби — коригування певних умов.

Психологічний моніторинг дає змогу виявити фактори, що впливають на психологічний розвиток дитини позитивно або негативно, та забезпечити їх оптимальне поєднання, якщо усунути останні неможливо.

Управлінський моніторинг організовують таким чином, щоб завдяки рефлексії, поглибленому вивченню проблем, проведенню семінарів, педагогічних рад можна було точно уявити стан керованої системи і скласти тенденції.

Предмет діагностування управлінського моніторингу — діяльність закладу дошкільної освіти.

Напрями: діагностична робота з здобувачами дошкільної освіти, з батьками, зі співробітниками. Заходи щодо проведення управлінського моніторингу (творча група з проблеми «Компетентність батьків як умова сприяння моральному і емоційному благополуччю дитини», модель супроводу педагогів у процесі професійного розвитку, оцінювання творчого потенціалу педагогів).

Особливості моніторингу

Моніторинг передбачає систему відстеження протягом 1–3–5 років.

Моніторинг — це цілеспрямована спеціальна система, усвідомлена і планомірна на всіх етапах педагогічного процесу.

Проводячи моніторинг, основну увагу спрямовують на особливості перебігу самого педагогічного процесу, адже ця процесуальна інформація є більш важливою та оперативною порівняно з результативною.

Методи моніторингу:

• вивчення продуктів дитячої діяльності;

• ігрові, тестові завдання;

• проведення контрольно-оцінних занять;

• співбесіда з педагогами, батьками і дітьми;

• анкетування та опитування;

• аналіз документації;

• спостереження.

Структура моніторингу:

1-й блок. Забезпечення умов здійснення освітньої діяльності.

2-й блок. Якість діяльності установи.

3-й блок. Результативність діяльності ЗДО.

Структура моніторингу дає об’єктивну інформацію про діяльність закладу дошкільної осіти.

Служба моніторингу в ЗДО

Завідувач — збирає інформацію, відстежує відповідність стану і результатів навчального процесу державним стандартам, виконання реалізованої програми виховання і навчання дітей, взаємини дорослих і дітей, а також інші показники якості освітнього процесу в ЗДО; здійснює контрольну функцію, що є невід’ємною складовою управлінської діяльності.

Вихователі — відстежують динаміку засвоєння здобувачами дошкільної освіти програмного матеріалу відповідно до вимог чинних програм; підготовку дітей до школи з метою виявлення особливостей, змін у розвитку дитини для подальшого обліку під час планування і проведення освітнього процесу.

Педагогічна діагностика дає змогу розв’язувати питання прогнозування роботи в ЗДО, атестації педагогічного колективу. Опанування фахівцями ЗДО методики педагогічної діагностики є найважливішою умовою професійної компетенції.

Педагогічну діагностику проводять не тільки заради того, щоб виявити недоліки, помилки в роботі, констатувати рівень розвитку вихованців. Її головне призначення — це аналіз та усунення причин, накопичення й поширення педагогічного досвіду, стимулювання творчості, педагогічної майстерності.

Сестра медична старша — відстежує стан здоров’я вихованців: фізичний розвиток, захворюваність, відвідуваність; виявляє фактори, що негативно впливають на самопочуття і здоров’я дітей; відстежує виконання норм харчування відповідно до встановлених нормативів, вартість харчування.

Завгосп — виконує моніторинг матеріально-технічного забезпечення навчального процесу.

Створення системи моніторингу в ЗДО

• добирання діагностичних методик, підготовка анкет, тестів, опитувальників, розроблення критеріїв навчання працювати з ними педагогів і медичних сестер;

• проведення моніторингу;

• первинне накопичення інформації;

• якісне опрацювання даних або їх розпізнавання, в ході яких виявляються сутнісні характеристики досліджуваного об’єкта.

Запропонована система моніторингу діяльності дошкільної освіти дає змогу на основі отримання об’єктивної інформації ухвалювати управлінські рішення, що сприяють своєчасному запобіганню несприятливих або критичних ситуацій.

З метою створення оптимальних умов для роботи, виховання і навчання всіх учасників навчального процесу в ЗДО розроблено положення про моніторинг, на підставі якого проводяться різні види моніторингу. Створена в ЗДО система щомісячного контролю визначає терміни моніторингу в певній галузі діяльності.

Щодо кожної галузі дослідження є відповідні критерії, що розробляла творча група педагогів на основі вивчення діагностичної літератури. Збирали інформацію за допомогою анкет і опитувальників для педагогів, батьків; тестових карт; діагностичних карт з розвитку дитини. Потім систематизували та опрацьовували всю інформацію.

Результати моніторингу фіксують у діагностичних таблицях, діаграмах, схемах, циклограми, вивішують у батьківських куточках усіх вікових груп, використовують під час створення програми розвитку ЗДО, перспективних планів, авторських програм, сайті закладу.

У дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) №45 «Теремок» Черкаської міської ради проводиться моніторинг за такими розділами:

1. Моніторинг кадрового забезпечення, зокрема:

моніторинг освітнього та кваліфікаційного рівня педагогів;

моніторинг підвищення кваліфікації педагогів ЗДО. В основі моніторингу з цього розділу — збирання інформації про підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що допомагає оцінити не тільки фактичний рівень професійної підготовки кожного вихователя, але й виявити професійні запити і потреби, допомагає визначити мету роботи й обрати адекватні форми її проведення. Професійна підготовка педагога не завершується у стінах педагогічного навчального закладу, вона триває протягом усього періоду професійної діяльності;

моніторинг ефективності самоосвіти педагогів. Педагогічна самоосвіта вихователя передбачає самостійне опанування сукупності педагогічних цінностей, технологій, творчості. У дитячому садку педагоги успішно займаються самоосвітою, що передбачає розширення і поглиблення професійно-методичних знань і умінь, удосконалення рівня професійної підготовки. Отримання нової інформації допомагає збагатити і конкретизувати свої знання, проаналізувати ситуації, що виникають у роботі, моделювати і прогнозувати навчально-виховний процес.

2. Моніторинг матеріально-технічного забезпечення, зокрема моніторинг стану приміщень, будівель, споруд та забезпеченість необхідними.

3. Моніторинг навчально-методичного забезпечення, зокрема вимоги до предметно-розвивального середовища, забезпеченості дидактичним посібниками, методичною літературою, іграшками, технічними засобами навчання.

4. Моніторинг медико-соціального забезпечення, зокрема моніторинг відвідування, захворюваності та фізичної підготовленості дітей.

Робота з фізичного виховання в дошкільному закладі будується на основі діагностування, що проводить інструктор з фізичної культури за участю медичної сестри. Результати фіксують у карті розвитку дитини. Педагоги використовують їх, плануючи роботу з дітьми. Результати роботи обговорюють на медико-педагогічних нарадах та відображають у журналах здоров’я, журнали відвідувань із зазначенням висновків і пропозицій.

Для проведення профілактичних заходів у дошкільному закладі є медичний кабінет зі спеціальним обладнанням: бактерицидні лампи, зростомір, підлогові ваги, дитячий тонометр.

Основна мета, яку ставить перед собою колектив ЗДО, — це збереження і зміцнення здоров’я дітей, удосконалення роботи з батьками щодо пропаганди здорового способу життя.

5. Моніторинг інформаційно-методичного забезпечення, зокрема:

моніторинг передового педагогічного досвіду педагогів.

У ЗДО створено оптимальні умови, необхідні для виявлення, вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду. Успішна педагогічна діяльність дає змогу педагогам ділитися досвідом роботи з колегами на рівні району, області, регіону;

моніторинг з використання педагогами ІКТ;

аналіз творчих досягнень педагогів.

Педагоги ЗДО активно беруть участь у різноманітних міських, регіональних, усеукраїнських конкурсах. Моніторинг творчих досягнень педагогів ЗДО засвідчив, що підвищилася кількість педагогів, які беруть участь у конкурсах, порівняно з минулим роком.

6. Моніторинг психолого-педагогічного забезпечення, зокрема:

формування професійної взаємодії педагогів з дітьми;

збереження психічного здоров’я дітей;

забезпечення єдності виховної, навчальної та розвивальної мети і завдань;

забезпечення наступності;

моніторинг стану і розвитку системи освіти дітей старшого дошкільного віку;

моніторинг взаємодії дитячого садка і сім’ї:

складання соціального паспорту сім’ї;

вивчення виховної системи в сім’ї;

визначення ступеня задоволеності сім’ї діяльністю ЗДО.

Результати анкетування з проблеми задоволеності батьків діяльністю ЗДО розглядають на педагогічних радах, зборах трудового колективу.

7. Моніторинг динаміки засвоєння здобувачами дошкільної освіти  програмного матеріалу.

З метою фіксації досягнень дітей та відстеження результатів їхнього розвитку організовано діагностику освітнього процесу. Щодо кожної галузі дослідження зазначено відповідні критерії. У кожній групі розроблено систему діагностичних карт, де зберігають результати динаміки розвитку кожної дитини. На початку року діагностують з метою виявлення рівня розвитку дітей, наприкінці — з метою порівняння отриманого. На їх основі розробляють медико-педагогічний супровід кожної дитини.

Для збирання інформації про динаміку засвоєння дошкільнятами програмного матеріалу відповідно до вимог чинних програм використовують такі методи: контрольні зрізи знань дітей, бесіди, спостереження.

·     Вступна діагностика дітей за вимогами чинних програм.

·     Діагностика щодо виявлення загальної обдарованості дітей (старші групи).

·     Вхідна діагностика сенсорного розвитку дітей раннього віку.

·     Контрольні зрізи основних розділів програми, основні компетентності дітей (старша група).

·     Мотиваційна готовність до шкільного навчання.

·     Підсумкова діагностика за розділами програми.

·     Підсумкова діагностика спеціалістів (логопед, музичний керівник, інструктор з фізичної культури).

·     Аналіз творчих досягнень вихованців.

8. Моніторинг якості інноваційної діяльності педагогів, зокрема:

якість засвоєння освітніх програм, рівень професійної компетентності педагогів;

ситуативний аналіз та підготовка до участі у дослідно-експериментальній роботі та впровадження освітніх інновацій;

реалізація моніторингу та оцінювання;

фінальне дослідження реалізації конкретних заходів у межах виконання комплексно-цільової програми «Управління інноваційними процесами».

Розробляє нові ідеї кожен педагог ЗДО. Результати інноваційної діяльності дошкільного закладу демонструють на міських конкурсах.

Загальні висновки

Використання моніторингу в дошкільному навчальному закладі:

дає змогу визначити успішність і результативність протікання освітнього процесу;

сприяє підвищенню професійної компетенції педагогів;

здійснює доцільне управління якістю стану навчального процесу;

прогнозує перспективи розвитку дошкільної установи.

Діяльність керівника з управління моніторинговими процедурами, спрямованими на вивчення якості навчального процесу, дає можливість оцінити якість освіти в ДНЗ, окреслити «точки зростання». Щоб установа нормально функціонувало і розвивалося, керівник повинен періодично здобувати інформацію про фактичний стан справ і мати можливість порівнювати її з тим, що має бути. З цією метою створено систему контролю.

Збирання, аналіз та систематизація інформації необхідні для коригування і дають змогу простежити результативність і динаміку управління педагогічним колективом.

Оцінюють протягом декількох років, що дає можливість простежити динаміку поліпшення або погіршення показників ЗДО порівняно з попередніми роками.

 

Проведення моніторингу основних компетенцій дітей дошкільного віку

Пріоритетним напрямом діяльності дошкільних навчальних закладів є спрямування освітнього процесу на реалізацію Базового компонента дошкільної освіти та чинних освітніх програм. У сучасному дошкільному навчальному закладі актуальними є питання, пов'язані з організацією системи моніторингу якості дошкільної освіти, зокрема - розвитку життєвої компетентності дошкільників.

Підвищення конкурентоспроможності кожного ДНЗ пов’язане з його здатністю задовольнити не тільки наявні, але й прогнозовані вимоги споживачів. Їх вивчення має стати одним із напрямів діяльності в системі менеджменту якості й маркетингу дошкільного навчального закладу.Задоволеність споживача потрібно певним чином вимірювати й оцінювати, а систему якості забезпечити механізмом вироблення в разі необхідності коригувальних дій.

Питання моніторингу компетентності дітей дошкільного віку досліджували,такі українські науковці, як Катерина Крутій, Алла Богуш, методист Науково-методичного центру управління освіти Миколаївської міськради Ірина Романюк.

Разом з тим немає механізму, які відображали б цілісну систему переведення базових теоретичних позицій щодо діагностування життєвої компетентності дошкільників у конкретну процедуру їх реалізації в межах методичної роботи дошкільного навчального закладу.

Основним документом, який регламентує проведення моніторингу в дошкільній галузі є наказ Міністерства освіти і науки України від 11.04.2008 р. № 309 «Про проведення моніторингу стану дошкільної освіти».

Нормативно – правові документи:

1. Закон України «Про дошкільну освіту».

2. Указ Президента України від 04.7.2005р. № 1013 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти і Україні».

3. Указ Президента України від 20.03.2008 № 244 «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні».

4. Постанова Кабінету Міністрів від 14.12.2-11 № 1283 «Про затвердження порядку проведення моніторингу якості освіти».

5. Наказ МОН України від 03.11.2014 № 1255 «Про утворення робочої групи з розроблення критеріїв визначення рівня розвитку дитини за Базовим компонентом дошкільної освіти та інструментарію їх практичного застосування.

6. Наказ МОН України від 17.06.2013 №772 «Про затвердження орієнтовних критеріїв оцінювання діяльності дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів».

7. Додаток 1 до наказу МОН №772 від 17.06.2013 «Орієнтовні критерії оцінювання діяльності дошкільних навчальних закладів».

МОНІТОРИНГ– ЦЕ КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ ЗІ СПОСТЕРЕЖЕННЯ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ СИСТЕМНИЙ ДОВГОТРИВАЛИЙ КОНТРОЛЬ ЗА СТАНОМ ТА ТЕНДЕНЦІЯМИ РОЗВИТКУ КОЖНОЇ ДИТИНИ.

Він є необхідною складовою освітньої діяльності педагога. Завдяки моніторингу педагог може з’ясувати, чи у правильному напрямі він здійснює освітній процес, і вчасно внести потрібні корективи.

Головною метою моніторингу є вивчення стану реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти, стану організації освітнього процесу в ДНЗ, отримати оперативну інформацію про реальний стан та тенденції змін об'єкта діагностування для корекції педагогічного процесу.

ЗАВДАННЯ МОНІТОРИНГОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ:

1. Виявити якість практичної реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти та отримати об’єктивну інформацію.

2. Дослідити рівень засвоєння програмового матеріалу дошкільниками відповідно до Базового компонента дошкільної освіти та освітньої програми ДНЗ.

3. Провести порівняльний аналіз відповідності фактичних результатів освітньої діяльності прикінцевій меті – вимогам Державних стандартів дошкільної освіти.

4. Визначити чинники, які сприяють покращенню виконання освітньої програми в ДНЗ.

5. Надати рекомендації педагогам і батькам дошкільників стосовно визначення шляхів покращення якості дошкільної освіти, спираючись на результати моніторингу.

ЗАГАЛЬНИМИ ОЗНАКАМИ МОНІТОРИНГУ Є:

1. Наявність завдань педагогічного оцінювання стану об'єкта діагностики.

2. Системність і повторюваність моніторингу як виду педагогічної діяльності, що здійснюють у типових ситуаціях на певних етапах освітнього процесу.

3. Використання методик спеціально адаптованих до конкретних ситуацій і умов.

Суб’єктами освітнього процесу є діти.

Об’єктами моніторингу є:

· інформація про учасників освітнього процесу;

· навчально-методичне, матеріально-технічне, нормативно-правове забезпечення освітнього процесу;

· результати освітнього процесу ( навчально-пізнавальної, творчої, ігрової діяльності, тощо)